twitter
rss

Assalamualaikum..terima kasih kerana sudi melayari laman blog saya ini. Pada kali ini, anda akan didedahkan dengan sistem tulisan yang digunakan di sekolah ini. Braille adalah sejenis sistem tulisan sentuh yang digunakan oleh orang buta. Sistem ini diciptakan oleh seorang Perancis yang bernama Louis Braille yang buta sejak kecil.
Braille terdiri dari sel yang mempunyai 6 titik timbul yang dinomborkan seperti berikut


kehadiran atau ketiadaan titik itu akan memberi kod untuk simbol tersebut. Huruf Braille Bahasa Melayu adalah hampir sama dengan kode huruf Braille Inggeris. Perkataan, simbol (seperti tanda seru dan tanda soal), beberapa perkataan dan suku kata boleh didapat secara terus. Contohnya perkataan orang disingkat menjadi 'org'. Ini membolehkan buku Braille yang lebih nipis dicetak.

Huruf Braille juga telah diperkaya sehingga dapat digunakan untuk membaca nota muzik dan matematik. Braille boleh dihasilkan menggunakan slate dan stylus di mana titik dihasilkan daripada belakang muka kertas, menulis dengan gambar cermin, menggunakan tangan, atau menggunakan mesin taip Braille yang dikenali sebagai Perkins Brailler. Braille juga dapat dihasilkan menggunakan mesin cetak Braille yang disambung kepada komputer.




0 comments: